Hem > SWINX Tid > Vanliga frågor > Flytta SWINX Tid från en server/dator till en annan med hjälp av en backup-fil BCK/ZIP

Flytta SWINX Tid från en server/dator till en annan med hjälp av en backup-fil BCK/ZIP

Börja med att läsa igenom hela instruktionen innan ni börjar

  1. Kontrollera vilken version av SWINX Tid du har på den gamla datorn. Kontrollera också vilken version av Firebird Ni kör. Detta gör du genom att starta SWINX Tid och gå in under Hjälp -> Om i menyn.

  2. När du installerar SWINX Tid på den nya servern kontrollera så du har det senaste SWINX Tid installationspaketet. Om du inte vet vilket det är kontakta SWINX Tid supporten på 040-680 83 30 eller support@swinx.se. Versionen på den nya servern måste vara SAMMA eller NYARE än på den gamla maskinen. Du måste lägga upp ett nytt tomt företag på den nya servern för att kunna lägga tillbaka den gamla SWINX Tid databasen.
     
  3. På den gamla maskinen ta en säkerhetskopia på samtliga SWINX Tid bolag. OBS du måste vara inloggad på serven som SYSDBA för att kunna ta en säkerhetskopia. Klicka på Arkiv -> Säkerhetskopiering -> Kopiera välj plats för var du vill spar din backupfil (detta kan vara antingen en *.BCK-fil eller *.ZIP-fil beroende på versionen av SWINX Tid).


     
  4. Gå in på den nya servern och välj Arkiv -> Säkerhetskopiering -> Återkopiera. Leta upp din backup fil och välj den (detta kan vara antingen en *.BCK-fil eller *.ZIP-fil beroende på versionen av SWINX Tid).



    Vid återkopieringen kommer en ny fil att skapas med namnet SwinxTid#.fdb. Där # är ett ordningsnummer.

  5. Klicka på Arkiv -> Öppna företag och markera det bolaget ni vill återkopiera till. Klicka sedan på knappen Ändra. Se till att företagsnamn och att sökvägen till filen pekar på den filen ni fick vid återkopieringen.


     
  6. Ni kan nu börja använda SWINX Tid.

OBS! Om ni använder SWINX Tid 4 Web glöm inte att ändra i INI filen så att den också pekar på rätt bolag.

På inga vis får några filer kopieras över från eventuellt gammal installation etc. Om så görs garanteras inte att programmet kommer att fungera som det skall. Om Ni är osäker så kontakta supporten på 040-680 83 30 eller support@swinx.se innan ni på börjar installationen.